sâmbătă, 24 ianuarie 2009

Ingrid Betancourt se apuca de dramaturgie. Fosta ostatica va scrie o piesa despre captivitatea sa

Acum ca s-a vazut teafara si nevatamata, Ingrid Betancourt si-a descoperit veleitati artistice.

Intr-un interviu acordat ieri publicatiei franceze „Journal du Dimanche“, fosta ostatica a fost intrebata daca ar vrea sa scrie o carte in care sa-si povesteasca experientele. Ea a spus ca intentioneaza sa scrie, dar o piesa de teatru. “Va trebui pusa in scena de oameni care inteleg aceste lucruri ce tin de conditia umana, de ceea ce suntem noi in adancul nostru. Putem fi ingeri, dar putem fi si demoni”, a explicat ea. Aflata in Franta pentru a se reuni cu familia sa, Ingrid a mai precizat ca intentioneaza sa se intoarca in Columbia peste cateva zile. “Pana atunci, vreau sa vad Franta, toata Franta, insa vreau sa stau si cu copiii mei. Vreau sa-mi dedic acest timp familiei, sotului meu pe care il ador, care a dus pentru mine o lupta extraordinara”, s-a mai confesat fosta senatoare. Betancourt si-a mai exprimat uimirea privind starea buna de sanatate in care se afla, dupa ce s-a supus unei serii de analize medicale, sambata, la spitalul Val-de-Grace.

Batai si cocteiluri Molotov la parada gay din Budapesta

Zece persoane au fost ranite, iar alte 45 au fost retinute de politie în cursul incidentelor care au avut loc sâmbata dupa-amiaza la defilarea homosexualilor din Budapesta, informeaza AFP, care citeaza cifre furnizate de autoritati. Potrivit unui prim bilant, sase politisti si patru manifestanti au fost raniti, dar nu se stie înca nimic despre natura ranilor lor. Circa 450 de persoane au luat parte la defilarea care a avut loc în centrul capitalei ungare. Traseul Gay Pride a fost modificat, dupa ce câteva cocteiluri Molotov au fost lansate din balcoane asupra politistilor care asigurau protectia manifestantilor. Pe de alta parte, un grup de extremisti i-a atacat pe homosexuali cu oua si sticle, adresându-li-se injurios si amenintându-i cu moartea. Politia a recurs la gaze lacrimogene pentru a dispersa manifestatia din Piata Eroilor. Demonstrantii antigay au atacat, de asemenea, o masina de politie în care se afla europarlamentara socialista, militanta pentru drepturile omului, Katalin Levai. Manifestantii au aruncat cu o piatra în geamul masinii de politie, dar deputata nu a fost ranita.

Primul episcop al romanilor din nordul Europei, intronizat la Stockholm

Ieri, in Catedrala Episcopala a Bisericii Ortodoxe Sarbe din Stockholm, a avut loc ceremonia de intronizare a celui dintai episcop al Episcopiei Romane a Europei de Nord, Preasfintitul Macarie Dragoi. Sfanta Liturghie arhiereasca a fost oficiata de catre IPS Nifon, Arhiepiscopul si Mitropolitul Targovistei, Exarh Patriarhal, delegatul Preafericitului Parinte Patriarh Daniel, IPS Serafim, Mitropolitul Germaniei, Europei Centrale si de Nord, IPS Iosif, Mitropolitul Europei Occidentale si Meridionale, si de alti membri ai Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane si ierarhi ai Bisericilor Ortodoxe surori. In cuvantul rostit cu acest prilej, Preasfintitul Macarie Dragoi si-a anuntat prioritatile pastorale: unitatea de credinta a romanilor din nordul Europei, statornicirea legaturilor de convietuire si colaborare cu celelalte comunitati etnice si confesionale; impartasirea credintei, limbii si traditiilor stramosesti tinerilor; transformarea episcopiei in centru de cultura si spiritualitate romaneasca; infiintarea de scoli parohiale, desfasurarea de activitati sociale, culturale si duhovnicesti, o catehizare sustinuta si deschiderea spre dialogul cu celelalte Biserici. Preasfintitul Macarie Dragoi s-a nascut in localitatea Spermezeu, judetul Bistrita-Nasaud, are 31 de ani si este doctor al Facultatii de Teologie Ortodoxa din cadrul Universitatii “Babes-Bolyai”, specialitatea Istoria Bisericii Ortodoxe Romane si notiuni de Paleografie. A facut, de asemenea, studii de specializare in Marea Britanie, la College of the Resurrection-Mirfield si St John’s College din Leeds si, respectiv, Durham.

Ucraina viseaza «dreptate» la Haga. Kievul crede ca va obtine o decizie favorabila in cazul statutului Insulei Serpilor

Un directoras din Ministerul de Externe de la Kiev s-a trezit vorbind despre statutul Insulei Serpilor. In Opinia lui Serghei Korkunski, Tribunalul de la Haga trebuie sa dea “dreptate” Ucrainei in cazul statutului insulei, pentru ca Kievul construieste o localitate acolo pentru a demonstra ca peticul de pamant poate fi locuit. Ucraina sustine ca Insula Serpilor e locuibila, in timp ce Romania subliniaza ca aceasta este doar o stanca in Marea Neagra. De decizia ce se va lua la Haga in acest caz depinde exploatarea importantelor resurse petroliere pentru ca platforma continentala a Marii Negre se va imparti diferit intre Ucraina si Romania. Daca la Haga se decide ca insula e locuibila, platoul continental de 12 mile maritime revine Ucrainei, cu tot cu bogatiile naturale din subsol. “Curtea de la Haga este independenta si nu ar trebui sa fie influentata de faptul ca România este deja membra a Uniunii Europene. Va conta foarte mult in procesul de luare a deciziei imaginea tarii si actiunile care au fost luate de Ucraina pentru amenajarea Insulei Serpilor, pentru crearea acolo a unei localitati. Decizia trebuie sa fie in interesul Ucrainei”, a declarat la Kiev directorasul ucrainean, citat de NewsIn.

Iuscenko e pentru mica intelegere
Presedintele Ucrainei, Viktor Iuscenko, a declarat in timpul vizitei de la Bucuresti din acest an ca tara sa va respecta decizia Curtii de la Haga in cazul delimitarii platoului continental al Marii Negre din jurul Insulei Serpilor. Totusi, liderul de la Kiev a pledat pentru rezolvarea bilaterala a conflictului teritorial. Ideea unui compromis la Haga a fost vehiculata si de ambasadorul Ucrainei in Republica Moldova, Serghei Pirojkov. El a declarat ca dosarul Insulei Serpilor se afla de mai multi ani la Haga, iar decizia ar putea fi pronuntata anul acesta. “Dar stiti ca instanta de la Haga nu adopta decizii transante in favoarea uneia sau alteia dintre parti, ci incearca sa gaseasca un compromis. Suntem in asteptare si vrem sa vedem in ce va consta acest compromis”, a spus ambasadorul ucrainean. “In cazul in care Curtea va decide ca teritoriul nu ne apartine, atunci ne vom cere scuze de la partea romana”, a spus Pirojkov. Intrebat daca in eventualitatea unor asemenea evolutii Ucraina este dispusa sa cedeze Romaniei si infrastructura construita pe Insula Serpilor, Serghei Pirojkov a spus ca aceste aspecte nu sunt de competenta lui. Ministerul roman de Externe a reiterat in mod constant autoritatilor ucrainene pozitia Romaniei conform careia orice actiuni intreprinse cu privire la Insula Serpilor nu pot conduce la schimbarea, in mod artificial, a regimului juridic al acestei formatiuni maritime si nu pot influenta procesul de delimitare in curs la Curtea Internationala de Justitie. Romania a sesizat Curtea Internationala de la Haga la 16 septembrie 2004 cu o cerere de initiere a procedurilor in vederea solutionarii diferendului in legatura cu delimitarea platoului continental si a zonelor economice exclusive ale Romaniei si Ucrainei in Marea Neagra. Romania se asteapta ca o decizie sa intervina in cursul acestui an sau cel tarziu la inceputul anului viitor.

Kievul, sfatuit sa se abtina
Ministerul roman de Externe a anuntat ca sfatuieste Ucraina sa se abtina la antepronuntari in cazul Insulei Serpilor. Oficialii romani s-au aratat “nedumeriti” de declaratiile directorului Serghei Korsunski de la Kiev privind solutia oferita de Curtea de la Haga si a recomandat “abtinerea de la antepronuntari” si declaratii “nepotrivite”, informeaza NewsIn. MAE reaminteste ca a reiterat in mod constant autoritatilor ucrainene pozitia Romaniei conform careia orice actiuni intreprinse cu privire la Insula Serpilor nu pot conduce la schimbarea, in mod artificial, a regimului juridic al acestei formatiuni maritime.

Socant! Guvernul continua sirul ilegalitatilor privind taxele auto

Ministrul de finante, Varujan Vosganian, încearca sa dreaga busuiocul primelor nereguli facute în cazul taxelor de înmatriculare, savârsind una noua.

Scandalul existentei simultane a doua taxe auto a determinat Executivul sa ia masuri. Vineri seara, Ministerul Economiei si Finantelor (MEF) si Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile au semnat un ordin comun prin care persoanele care au platit taxa auto pâna la finalul lunii iunie îsi pot înmatricula masinile fara actualizarea taxei si îsi pot recupera o parte din aceasta. „Contribuabilii care au achitat pâna la 30 iunie 2008 inclusiv taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule reglementata de prevederile art. 2141- 2143 din Legea 571/2003, privind Codul Fiscal, pot depune dupa data de 01 iulie 2008, la organele competente, documentatia în vederea înmatricularii autovehiculelor, fara a fi obligati sa actualizeze taxa conform Ordonantei de Urgenta a Guvernului (OUG) nr. 50/2008 privind instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule”, se arata într-un comunicat transmis, vineri, de MEF. De asemenea, platitorii taxei auto pot beneficia, daca este cazul, de procedura de restituire prevazuta la art.11 din OUG 50/2008 si art.6 din Normele metodologice de aplicare a OUG 50/2008, se mai arata în comunicat. Avocatul Gheorghe Piperea a comentat pentru „Gardianul” noul demers guvernamental: „Aplicarea retroactiva a unor legi pare sa devina un obicei greu de stapânit al actualului cabinet. Ordinul în cauza sufera de acelasi viciu ca toate normele emise de Executiv în aceasta materie. Cele doua ministere semnatare ale documentului la care va referiti încalca principiul ierarhiei actelor juridice, asa cum s-a petrecut si pâna acum. De aceasta data, un ordin al ministrului modifica si completeaza o ordonanta de urgenta. Pâna vineri, ordonanta de urgenta modifica o lege. E metoda de lucru la Guvern...” Sute de oameni din diferite judete s-au înghesuit, pe 1 iulie, la ghiseele Directiilor Finantelor Publice, fie pentru a plati taxa de poluare auto, fie pentru a depune cereri de restituire a taxei de prima înmatriculare. Taxa de poluare a înlocuit de la 1 iulie 2008 taxa de prima înmatriculare. Astfel, soferii se pot programa la reprezentantele Registrului Auto Român (RAR) pentru a efectua expertiza tehnica necesara la calculul taxei de poluare auto. Tot de la 1 iulie, taxa de poluare auto trebuie platita, atât la înmatricularea unui vehicul nou, cât si la repunerea în circulatie a unuia mai vechi, si este calculata în functie de normele Euro si emisia de dioxid de carbon, mentionate de RAR în cartea de identitate a vehiculului. În functie de gradul de poluare a motorului, taxa poate fi diminuata, la reducere fiind luate în calcul vechimea autovehiculului, rulajul mediu anual, situatia tehnica generala si nivelul de dotare, deprecierea fiind stabilita contra cost de RAR. Tarifele sunt de 243,20 lei pentru autovehiculele cu masa maxima autorizata mai mica sau egala cu 3,5 tone si de 299 lei pentru cele care depasesc greutatea respectiva.

Proprietarii centralelor de apartament platesc scump independenta fata de retea

«Valul» care i-a cuprins in ultimii ani pe multi dintre romanii care s-au debransat de la retelele de bloc pentru a-si monta centrale de aparatament risca sa-i doboare. Facturile la intretinere s-au injumatatit, dupa cum promiteau vanzatorii de microcentrale, dar economiile facute intr-o parte se risipesc pe costurile, in crestere, la gaze si la electricitate. Astfel, investitia initiala, de 2.000-3.000 euro, nu se mai recupereaza integral niciodata. Singurul avantaj care le ramane este “independenta” de reteaua de termoficare.

Mii de proprietari s-au confruntat in ultimii ani cu dificultatea alegerii de a ramane sau nu abonat la RADET. Practic, au avut de optat intre dezavantajele cele mai mici. Reteaua de distributie locala le ofera suprafacturarea cu pierderile din retea, iar centralele de apartament le aduc, pe langa costuri de cateva mii de euro pentru instalare si intretinere, note mari la gaze si electricitate. Statisticile arata ca, in ultimii zece ani, peste 600.000 de proprietari de apartamente s-au debransat de la retelele locale de distributie de apa si caldura pentru a-si monta propriile microcentrale termice. Dintre acestea, aproape 30.000 de debransari s-au realizat numai in Bucuresti, confirma Regia Autonoma de Distributie a Energiei Termice Bucuresti (RADET). Confortul pentru care au optat proprietarii ajunge sa fie distrus de cheltuielile tot mai mari la gaze si energie, iar investitia facuta nu mai este amortizata in timp. „Asociatia producatorilor si importatorilor de centrale termice au speculat momentele in care nu s-au facut scumpiri pentru a prezenta avantajele acestor aparate, dar au omis sa vorbeasca despre durata de viata si pericolul pe care-l pot reprezenta daca nu sunt utilizate corect”, ne-a declarat un specialist din domeniul energetic.

Intretinere mai mica, dar cheltuieli anexe mai mari
Conform statelor de la intretinere, facturile ajung la jumatate pentru cei care si-au instalat propria centrala. “Cei cu centrale termice platesc mai putin la intretinere, dar au cheltuieli anexe mai mari. Gazul si energia electrica ridica mult facturile, astfel incat unii ajung sa plateasca cumulativ sume mai mari”, ne-a declarat Mariana Papp, administrator de bloc. Pe o perioada de jumatate de an, mai precis in perioada ianuarie-iunie, sumele datorate la intretinere pentru un apartament cu 3 camere, doua persoane, cu consum relativ asemanator, se ridica la circa 1.200 lei, pentru cei fara repartitoare, la 1.000 lei pentru cei cu repartitoare si la 550 pentru cei cu centrala de apartament. Pentru o centrala de apartament, costul de achizitie si montare ajunge la 2.000-3.000 euro. “Nimeni nu le spune ca aparatul are o durata de viata limitata, de aproximativ 10 ani”, ne-au precizat surse din domeniul energetic. Astfel, adaugand la pretul intretinerii facturile la gaze, costul centralelor termice nu se mai recupereaza. Radu Opaina, presedintele Federatiei Asociatiilor de Proprietari din România, este de parere ca libertatea fata de regii merita efortul. „Dupa 18 ani, romanul vrea independenta si confort. Si in acest fel plateste cat consuma”, ne-a declarat Opaina. Nu toti considera decizia de renuntare la regii drept una buna. “Sunt proprietari cu centrale termice care si-au exprimat dorinta de a se rebransa. Din ce-am observat in facturi, cei mai avantajati sunt cei cu repartitoare”, ne-a declarat administratorul de bloc. Potrivit RADET, in 2007, numarul persoanelor care au revenit la retelele regiei a fost de 1.610, dublu fata de cei care au ales debransarea.

Avionul distrus in 30 decembrie 2007, defect inainte de impact

Parchetul scoate la lumina aspecte inedite si totodata ingrijoratoare despre accidentul de la sfarsitul anului trecut de pe Aeroportul «Henri Coanda» Bucuresti, in care o aeronava Boeing 737-300 a companiei TAROM a fost complet distrusa in urma impactului cu un autovehicul uitat pe pista. Potrivit avocatei Mariana Stefan, aparatorul pasagerilor in procesul intentat TAROM, accidentul ar fi putut provoca moartea celor peste 120 de pasageri si membri ai echipajului aflati la bord, dar nu din cauza ciocnirii cu vehiculul de pe pista, ci a unor probleme tehnice ale aparatului de zbor, depistate dupa impact.

Avocata Mariana Stefan, cea care ii reprezinta pe cei 57 de pasageri care au dat in judecata TAROM, ne-a declarat ca Parchetul a inceput o ancheta privind accidentul de pe aeroportul „Henri Coanda“ unde au fost implicate aeronava Boeing 737-300 si o masina care efectua lucrari de intretinere la pista. “Desi pe hartii era totul in regula, in fapt, nimic nu era in regula. Aeronava TAROM avea montat invers un topogan, unul nu functiona si in momentul producerii accidentului, din cauza materialelor imbatranite, s-a strapuns podeaua avionului. Avionul putea lua foc oricand de la kerosen. Lucrurile acestea nu s-au dat publicitatii. Unul dintre toboganele de evacuare pentru pasageri era montat invers. In loc sa se deschida cum era normal, astfel ca pasagerii sa poata fi evacuati, el de fapt s-a umflat in interior si a ocupat avionul. Un alt topogan era spart. Daca pasagerii nu ar fi reusit sa coboare intr-un timp record, ar fi murit din cauza acelui tobogan care s-a umflat in mod automat in interior. Vorbim de un tobogan lateral”, ne-a explicat avocata Mariana Stefan.

Aeronava a fost strapunsa langa rezervoare
Reprezentantul celor 57 de pasageri care au dat in judecata TAROM a precizat ca din cauza impactului cu masina, partea de jos a aparatului de zbor a ajuns sa fie strapunsa chiar langa rezervoarele de kerosen. “Reprezentantii TAROM nu au depus nici pana acum la dosar dovada ca aceasta aeronava Boeing 737-300 ar fi fost asigurata si pentru avionul propriu-zis si pentru pasageri. Pasagerii care au dat in judecata TAROM au chemat in instanta si agentia de turism SC Tez Tour România, de unde au cumparat pachetul de servicii turistice, incluzand cursa spre Egipt, plus cazarea”, ne-a mai declarat Mariana Stefan. Ea a precizat ca in momentul producerii impactului dintre aeronava si masina aflata pe pista, avionul rula cu o viteza de circa 200 km la ora. “In urma accidentului, o singura persoana a suferit vatamari corporale vizibile. Restul pasagerilor au suferit traume. Acel avion putea sa explodeze dintr-un moment in altul”, a afirmat avocata. Dupa inceperea cercetarilor, compania TAROM a chemat in judecata Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA, care este responsabila de ceea ce s-a intamplat pe 30 decembrie. “La randul lor, reprezentantii ROMATSA au chemat in instanta Turnul de Control. Se dilueaza raspunderea. Eu sunt pasager, consumator de servicii de transport. De ce sa ma judec eu cu ROMATSA sau cu societatea care ingrijeste pista? Este total nefiresc ca TAROM - care initial si-a recunoscut culpa si a spus ca se aplica conventia de la Montreal - ulterior incearca sa se agate de tot felul de chichite de procedura, gandindu-se ca poate instanta le va admite si vor mai amana cazul putin”, a mai spus Mariana Stefan.

Pasagerii, exonerati de plata taxei de timbru
Avocata a mentionat ca Parchetul a audiat mai multe persoane in acest dosar, printre care si angajati ai TAROM. “Vom cere ca si pasagerii sa fie audiati. In termen de 3 ani, pasagerii care nu au depus plangere se pot adresa instantei”, a mai explicat aparatoarea pasagerilor. Avocata Mariana Stefan a precizat ca procesul cu TAROM se va judeca in luna septembrie, pe anumite exceptii de netimbrare. “Vizavi de taxa de timbru, noi am promovat actiunea de protectie a drepturilor consumatorilor si in aceasta situatie, practic suntem exonerati de plata taxei de timbru. De vreme ce se solicita daune de peste 500.000 de DST (echivalentul a circa 540.000 euro) ar trebui timbrata contravaloarea in lei undeva la 20.000 euro de persoana. Instanta nu s-a pronuntat inca referitor la taxa de timbru”, a mai afirmat avocata. Ea a adaugat ca, “daca prin absurd instanta va considera ca avem o problema si ca trebuie sa platim taxa de timbru, am vorbit cu pasagerii si vom face recurs. Avem termenul de doi ani in care trebuie sa ne adresam instantelor si putem promova actiunea si intr-o alta tara. Se poate depune actiunea fie unde s-a produs accidentul, fie in localitatea de destinatie, conform legii”, a explicat avocata.

Vom face sase ore cu trenul spre mare pana in 2009

Lucrarile la calea ferata, pe tronsonul Fetesti-Constanta, vor fi terminate în 2009, pana la inceperea sezonului estival, a declarat purtatorul de cuvânt CFR Infrastructura, Oana Brânzan, citata de NewsIn. „Pe relatia Fetesti – Constanta, pe linia dubla cu o lungime de 80 km, se lucreaza înca de la sfârsitul lui 2006. Lucrarile sunt finantate din fonduri alocate din împrumutul de la Banca Japoneza pentru Cooperare Internationala (JBIC) si fonduri de la bugetul de stat”, a spus Oana Brânzan. Potrivit acesteia, valoarea lucrarilor este de aproximativ 350 milioane de euro. Pe zona mentionata executa lucrari patru firme, care realizeaza si lucrari civile în statii. În luna mai, CFR Calatori anunta ca timpul de calatorie de la Bucuresti la Constanta s-a redus cu 30-35 de minute, datorita finalizarii lucrarilor pe tronsonul Baneasa. În prezent, calatoria cu trenul spre litoral dureaza aproape sase ore, din cauza lucrarilor de reabilitare pe relatia Fundulea-Constanta, traficul feroviar fiind permis doar pe un singur fir.

joi, 8 ianuarie 2009

O mare speranta a NHL a murit in accident de motocicleta la numai 21 de ani

O noua drama a zguduit lumea sportului de peste Ocean. Hocheistul echipei nord-americane Vancouver Canucks, Luc Bourdon, a decedat dupa ce motocicleta sa a intrat în coliziune cu un camion pe o autostrada, a anuntat clubul canadian, citat de AFP. Bourdon, în vârsta de 21 de ani, a jucat în acest sezon 27 de partide pentru Vancouver Canucks si era considerat una dintre marile sperante din NHL, liga nord-americana de hochei pe gheata. „Suntem profund întristati de aceasta întâmplare nefericita. Luc era un jucator talentat si avea tot viitorul în fata“, a declarat Mike Gillis, managerul formatiei din Vancouver.

Romanii, out. Tenismenii nostri au parasit competitia inca din turul II atat la feminin, cat si la masculin

Tenismenul Victor Hanescu a ratat, ieri, calificarea în turul III la Roland Garros, al doilea turneu de Grand Slam al anului, informeaza site-ul oficial al competitiei. Hanescu a fost învins de francezul Florent Serra, în turul II, cu scorul de 6-4, 6-3, 6-7, 7-6. Meciul fusese initial intrerupt din cauza intunericului. Totodata, Sorana Cârstea a ratat calificarea în turul III al aceleiasi competitii, ea fiind învinsa cu scorul de 6-0, 6-0, de sportiva Victoria Azarenka, din Belarus, cap de serie numarul 16. Pentru calificarea în al doilea tur al turneului de la Roland-Garros, Cârstea a primit un cec în valoare de 23.760 de euro si 35 de puncte WTA. În urma acestor înfrângeri, România nu mai are nici un reprezentant pe tablourile de simplu feminin si masculin de la Roland Garros.