sâmbătă, 24 ianuarie 2009

Avionul distrus in 30 decembrie 2007, defect inainte de impact

Parchetul scoate la lumina aspecte inedite si totodata ingrijoratoare despre accidentul de la sfarsitul anului trecut de pe Aeroportul «Henri Coanda» Bucuresti, in care o aeronava Boeing 737-300 a companiei TAROM a fost complet distrusa in urma impactului cu un autovehicul uitat pe pista. Potrivit avocatei Mariana Stefan, aparatorul pasagerilor in procesul intentat TAROM, accidentul ar fi putut provoca moartea celor peste 120 de pasageri si membri ai echipajului aflati la bord, dar nu din cauza ciocnirii cu vehiculul de pe pista, ci a unor probleme tehnice ale aparatului de zbor, depistate dupa impact.

Avocata Mariana Stefan, cea care ii reprezinta pe cei 57 de pasageri care au dat in judecata TAROM, ne-a declarat ca Parchetul a inceput o ancheta privind accidentul de pe aeroportul „Henri Coanda“ unde au fost implicate aeronava Boeing 737-300 si o masina care efectua lucrari de intretinere la pista. “Desi pe hartii era totul in regula, in fapt, nimic nu era in regula. Aeronava TAROM avea montat invers un topogan, unul nu functiona si in momentul producerii accidentului, din cauza materialelor imbatranite, s-a strapuns podeaua avionului. Avionul putea lua foc oricand de la kerosen. Lucrurile acestea nu s-au dat publicitatii. Unul dintre toboganele de evacuare pentru pasageri era montat invers. In loc sa se deschida cum era normal, astfel ca pasagerii sa poata fi evacuati, el de fapt s-a umflat in interior si a ocupat avionul. Un alt topogan era spart. Daca pasagerii nu ar fi reusit sa coboare intr-un timp record, ar fi murit din cauza acelui tobogan care s-a umflat in mod automat in interior. Vorbim de un tobogan lateral”, ne-a explicat avocata Mariana Stefan.

Aeronava a fost strapunsa langa rezervoare
Reprezentantul celor 57 de pasageri care au dat in judecata TAROM a precizat ca din cauza impactului cu masina, partea de jos a aparatului de zbor a ajuns sa fie strapunsa chiar langa rezervoarele de kerosen. “Reprezentantii TAROM nu au depus nici pana acum la dosar dovada ca aceasta aeronava Boeing 737-300 ar fi fost asigurata si pentru avionul propriu-zis si pentru pasageri. Pasagerii care au dat in judecata TAROM au chemat in instanta si agentia de turism SC Tez Tour România, de unde au cumparat pachetul de servicii turistice, incluzand cursa spre Egipt, plus cazarea”, ne-a mai declarat Mariana Stefan. Ea a precizat ca in momentul producerii impactului dintre aeronava si masina aflata pe pista, avionul rula cu o viteza de circa 200 km la ora. “In urma accidentului, o singura persoana a suferit vatamari corporale vizibile. Restul pasagerilor au suferit traume. Acel avion putea sa explodeze dintr-un moment in altul”, a afirmat avocata. Dupa inceperea cercetarilor, compania TAROM a chemat in judecata Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA, care este responsabila de ceea ce s-a intamplat pe 30 decembrie. “La randul lor, reprezentantii ROMATSA au chemat in instanta Turnul de Control. Se dilueaza raspunderea. Eu sunt pasager, consumator de servicii de transport. De ce sa ma judec eu cu ROMATSA sau cu societatea care ingrijeste pista? Este total nefiresc ca TAROM - care initial si-a recunoscut culpa si a spus ca se aplica conventia de la Montreal - ulterior incearca sa se agate de tot felul de chichite de procedura, gandindu-se ca poate instanta le va admite si vor mai amana cazul putin”, a mai spus Mariana Stefan.

Pasagerii, exonerati de plata taxei de timbru
Avocata a mentionat ca Parchetul a audiat mai multe persoane in acest dosar, printre care si angajati ai TAROM. “Vom cere ca si pasagerii sa fie audiati. In termen de 3 ani, pasagerii care nu au depus plangere se pot adresa instantei”, a mai explicat aparatoarea pasagerilor. Avocata Mariana Stefan a precizat ca procesul cu TAROM se va judeca in luna septembrie, pe anumite exceptii de netimbrare. “Vizavi de taxa de timbru, noi am promovat actiunea de protectie a drepturilor consumatorilor si in aceasta situatie, practic suntem exonerati de plata taxei de timbru. De vreme ce se solicita daune de peste 500.000 de DST (echivalentul a circa 540.000 euro) ar trebui timbrata contravaloarea in lei undeva la 20.000 euro de persoana. Instanta nu s-a pronuntat inca referitor la taxa de timbru”, a mai afirmat avocata. Ea a adaugat ca, “daca prin absurd instanta va considera ca avem o problema si ca trebuie sa platim taxa de timbru, am vorbit cu pasagerii si vom face recurs. Avem termenul de doi ani in care trebuie sa ne adresam instantelor si putem promova actiunea si intr-o alta tara. Se poate depune actiunea fie unde s-a produs accidentul, fie in localitatea de destinatie, conform legii”, a explicat avocata.

Niciun comentariu: