marți, 21 iulie 2009

„Daca mor, unde ma ingroapa?“: un satmarean se bate in instanta pentru locul de veci

n pensionar satmarean a primit un soc când a vazut ca în locul sau de veci, cumparat în urma cu aproape 10 ani, a fost îngropata o alta persoana.

Barbatul, în vârsta de 70 de ani, a cerut explicatii de la administratorii cimitirului, care l-au trimis la preoti. Desi are chitanta doveditoare ca si-a închiriat locul pe 25 de ani, probabil din lipsa unei evidente clare a mormintelor, pensionarul nu mai are un loc unde sa fie îngropat.
În cele din urma, satmareanul a fost nevoit sa deschida un proces împotriva Protopopiatului Greco-Catolic Satu Mare pentru a-si cere un mormânt în care sa se odihneasca pe vecie. Petru Necsa povesteste ca în 21 august 1999 a vazut într-un ziar local la mica publicitate un anunt de vânzare a unui loc de veci în Cimitirul de lânga Gara, pe vremea aceea ortodox.
„L-am cumparat de la Kodre Stefan cu 700 de marci germane. În 20 ianuarie 2001 am platit 3 milioane de lei
vechi taxa pe chirie pe 25 de ani preotului Petre Tataran. Am mai trecut pe aici pe la cimitir sa vad cum sta mormântul, a fost liniste si bine pâna în mai 2006 când am vazut ca în mormântul meu este îngropat cineva.
M-am dus acasa traznit, n-am stiut ce s-a întâmplat”, povesteste batrânul.
Pe cripta de pe mormântul cumparat scrie ca este înmormântata Lupsa Elena Lia, care a trait între 1953-2006. „Am cautat un numar de telefon de la familia
celei care e înmormântata acolo si am sunat. Mi-au zis ca locul a fost cumparat de la parintele Roman, ca între timp cimitirul a fost retrocedat greco-catolicilor. Eu am platit taxa la ortodocsi. Am luat legatura si cu parintele Roman, care ne-a chemat la Protopopiat sa ne întelegem. Nu pot sa le cer sa scoata mortul din groapa”, a spus Petru Necsa.
Administratorul cimitirului a recunoscut ca nu exista o evidenta clara a mormintelor. Probabil ca la trecerea cimitirului de la cultul ortodox la cel greco-catolic, vechile întelegeri nu au mai fost valabile.
Barbatul sustine ca protopopul greco-catolic Dumitru Roman i-a promis
ca-i da pamânt în cimitir unde sa-si faca o cripta. „Ce sa ma fac acum? Am zis ca nu-i nici o problema ca au înmormântat pe altcineva acolo, dar sa-mi dea un alt loc de veci. Mi-a zis ca-mi da pamânt între morminte sa-mi fac o groapa. Unde sa-mi fac groapa, ca nici nu este loc între morminte? Mi s-a zis ca aia trei milioane de lei pe care i-am dat pot sa-i consider ca o donatie. Eu am fost botezat la greco-catolici, ce încredere mai pot sa am acum în Biserica?”, se întreaba batrânul.

Protopopul nu se considera vinovat
Protopopul Dumitru Roman a spus ca acesta nu este singurul astfel de caz si ca a preluat cimitirul în 2005 fara nici un fel de evidente de la parintele ortodox Petre Tataran. Acesta afirma ca locul respectiv a fost cumparat de Protopopiat de la o persoana care avea mai multe locuri de veci si a fost închiriat unui doctor care avea nevoie urgent de acest loc. Din cauza faptului ca nu exista nici o situatie, Protopopiatul le-a cerut persoanelor are detin locuri în cimitir sa se prezinte cu actele
, dar Petru Necsa nu s-a prezentat. Daca s-ar fi prezentat la timp cu actele, situatia sa era alta, a concluzionat protopopul Dumitru Roman.

«Imi las garsoniera
pentru asta din cimitir»
Chiar daca are 70 de ani, Petru Necsa mai lucreaza pentru o firma
din Timisoara de salubrizare a vagoanelor în statia CFR Satu Mare. Între anii 1954-1994 a fost angajat al CFR, iar dupa pensionare se ocupa de curatarea vagoanelor, având 37 de subordonati. „Toata viata am lucrat aici în gara, la doi pasi de cimitir. Si tot faceam glume cu colegii ca îmi las garsoniera din oras pentru asta de aici din cimitir, sa aud trenurile si din mormânt, ca mi-a placut ce am facut toata viata”, a spus, cu zâmbetul de buze, Petru Necsa.

Despagubire de 3.500 de lei
Când a vazut ca nu poate ajunge la nici o întelegere cu Protopopiatul Greco-Catolic, pensionarul si-a angajat o avocata si si-a cerut în instanta un loc de veci. Totodata, el solicita o despagubire de 3.500 de lei si plata cheltuielilor de judecata. Se pare ca aceasta nu este singura situatie încurcata în acest cimitir. Recent, pe usa de intrare a fost postat un anunt potrivit caruia toti cei care detin loc de veci si nu au fost luati în evidenta sa se prezinte la Protopopiatul Greco-Catolic si cu acte care atesta ca sunt proprietarii mormintelor.

Niciun comentariu: