marți, 24 martie 2009

„Vreau să duc flamenco spre marele public”

Şi-a creat un stil
propriu de dans şi e mândru de originile „gitane". Deşi are 39 de ani, nu se gândeşte să abandoneze încă scena, care îi oferă atâta satisfacţie. Nu se consideră nici sexy
, nici cel mai bun dansator din lume, ci un om normal. Se simte bine în România (ne-a vizitat deja de trei ori) şi nu exclude un nou spectacol de flamenco pe la sfârşitul anului.

Adevărul: Sunteţi ambasadorul rromilor în Parlamentul European. Încercaţi să schimbaţi imaginea lor... Aţi auzit, poate, de scandalurile din ultima vreme care au avut în centrul lor ţigani români. Credeţi că prin dans puteţi să îi ajutaţi cumva, puteţi să le spălaţi imaginea?


Joaquin Cortes: Da... Cred că prin intermediul culturii se poate schimba conceptul, lumea poate să afle alte lucruri despre noi. Prin intermediul muzicii, al dansului, al artei, se pot schimba oamenii. E un proces foarte lent, într-adevăr, dar trebuie să îl facem, pas cu pas, convingând oamenii că există ţigani care vor şi au o viaţă onestă, liniştită, că au o carieră profesională... Eu cred că prin intermediul culturii şi al educaţiei se pot schimba aceste prejudecăţi pe care le au oamenii cu privire la ţigani.

„Flamenco are ceva misterios, de asta place tuturor"


- Care au fost cele mai neobişnuite experienţe de pe scenă? Aţi dansat la Kremlin, New York, China, Japonia, Islanda, la ceremoniile de la Oscar, Grammy, Nobel. Vă duceţi cu spectacole diferite de la ţară la ţară?

- Adevărul e că mă simt, slavă Domnului, o persoană privilegiată, norocoasă. Pentru că am avut şansa să fac lucruri foarte importante, şi asta mulţumită dansului, stilului meu, muzicii mele. Am avut şansa să împart scena cu oameni deosebiţi, la Grammy, la Oscar... Un duo cu Pavarotti în Italia... Am făcut lucruri foarte frumoase, nu neapărat rare, cât ieşite din sfera normalului, pe care nu le poate face oricine. Pentru că niciun dansator ori ţigan care dansează flamenco n-a ajuns la premiile Grammy ori la premiile Nobel.

- Flamenco în China?


- Ei ştiu ce este flamenco, dar nu l-au descoperit în totalitate, aşa cum ar trebui. Mai e de lucru în China, Japonia, Coreea. Flamenco are ceva misterios, motiv pentru care place tuturor.

- Este adevărat că v-aţi asigurat picioarele pentru 3 milioane de dolari? Este important acest aspect pentru un artist?


- Ideea e că se zic foarte multe lucruri. Dar noi trebuie să asigurăm anumite părţi ale corpului, pentru că sunt instrumentul nostru de muncă. Dar să ştiţi că de multe ori se spun lucruri, mai ales în mass-media, care nu sunt reale. Eu nu am zis că mi-am asigurat picioarele pe 3 milioane de dolari. Eu am zis că a trebuit să fac ceva ca să mă protejez de accidente. Dar din gura mea nu au ieşit aceste cuvinte.

- Sunt voci care susţin că v-aţi îndepărtat de ceea ce înseamnă, în mod tradiţional, flamenco... Cum e flamencoul pe care îl dansaţi? Am citit că v-aţi asemănat cu Pavarotti, care a popularizat opera …

Niciun comentariu: